בלון להרזיה (BIB – Intragastric baloon)

הקושי הגדול ביותר בתהליך ההרזיה הינו שינוי הרגלי האכילה. תפקידו של הבלון הוא להעניק תחושת שובע. מערכת הבלון מורכבת מבלון סיליקון גמיש וצינורית שמשמשת למילוי הבלון.

מהלך וסיבוכים

שאלה המטרידה טרם הטיפול היא האם תתכן דליפה בבלון, שכן במצב כזה ייתכן שהמטופל לא יחוש בדליפה. על מנת למנוע מצב זה, תמיסת המילוי של הבלון הינה כחולה, כך שאם תתרחש דליפה השתן ייצבע בצבע כחול. במקרה כזה, על המטופל לפנות לרופא באופן מיידי כדי שיסיר את הבלון מהקיבה.

יש להסיר את הבלון, למרות שהוא קטן ויכול לצאת דרך מערכת העיכול בכוחות עצמו. הסיבה לכך היא שהיו מקרים בהם עבר הבלון למעי ושם נתקע במקום לצאת החוצה. במקרה שבו הבלון נתקע במעי הוא יוצר חסימה מסוכנת. לכן, יש צורך בהתערבות ניתוחית מיידית לשם הוצאתו.

סיכון אפשרי נוסף קשור לפעולה האנדוסקופית. כמו בכל פעולה אנדוסקופית קיים סיכון לפגיעה בדופן מערכת העיכול על ידי האנדוסקופ עצמו, על ידי הבלון או על ידי ייצור מוגבר של חומצה בקיבה. תוצאות אפשריות הן יצירת כיבים, כאב ודימום. תיתכן התערבות תרופתית או ניתוחית לתיקון סיבוכים אלה.

עוד סיכון אפשרי קשור לנוזל הבלון. במידה שבתקופת הימצאות הבלון בקיבה התרבו בנוזל חיידקים, בזמן שהרופא ירוקן אותו על מנת להוציאו חיידקים אלו עשויים לגרום לחום, דלקת, התכווצויות ושלשולים.

בירור רפואי

הבלון מיועד לבעלי BMI גבוה מ-35 (BMI הינו מדד למסת הגוף המחושב על ידי חלוקת נתון משקל הגוף בק"ג בנתון הגובה במטרים בריבוע), אשר ניסו תוכניות הרזיה שונות ולא הצליחו.

כמו-כן מיועד הבלון לבעלי BMI גשול מ-30 אשר סובלים ממחלות הנובעות מהשמנה כגון סוכרת, יתר לחץ דם וכבד שומני.

כיצד להתכונן?

מערכת הבלון הינה כלי עזר להרזיה ומהווה טיפול משלים לדיאטה מבוקרת וטיפול בשינויי התנהגות. לכן, מידת הצלחתכם תלויה גם בהתמדתכם בתוכנית ההרזיה. שימור המשקל החדש לכשתגיעו אליו תלוי רק בכם ובהמשך מימושכם את השינויים באורח חייכם. ממחקרים שבוצעו, טווח הירידה נע בין 10 ק"ג ל-40 ק"ג, כאשר הממוצע הוא 17 ק"ג.

טיפול

הבלון מוחדר לקיבה דרך הפה ללא התערבות ניתוחית, אלא באמצעות ביצוע של גסטרוסקופיה-בדיקה המאפשרת הסתכלות ישירה לתוך חלל הוושט, הקיבה והתריסריון.

הרופא מחדיר את האנדוסקופ-צינור גמיש שבקצהו מצלמה זעירה ובודק את תקינות הקיבה. במידה שהקיבה נמצאת תקינה ממשיך הרופא בהליך הכנסת הבלון. על מנת להפחית את קשיי הבליעה במהלך ההליך ניתן לאלחש את אזור הגרון בעזרת ספריי מרדים.

הבלון, העשוי סיליקון גמיש, מוחדר לקיבה כשהוא ריק ומכווץ. ברגע שהבלון ממוקם בקיבה הרופא ממלא אותו בתמיסה סטרילית דרך צינורית המילוי (קטטר) המחוברת לבלון. לאחר מילוי הבלון בתמיסה, מפריד הרופא את צינורית המילוי מהבלון המלא. הבלון המלא צף בחופשיות בחלל הקיבה ואינו יכול לעבור למעי.

עם תום ההליך נשאר המטופל להשגחה של כשעה עד שעתיים, במהלכה הוא מקבל נוזלים. בסיומה, מקבל המטופל הנחיות כיצד יש להתנהל בימים הראשונים לאחר החדרת הבלון.

מכיוון שמטרת הבלון היא תרומה לשינוי אורח חייו של המטופל, עליו להמשיך ולדבוק בכללי התזונה הנכונה והפעילות הגופנית בכדי לשמר את התוצאות שהושגו. העובדות מעידות שמרבית המטופלים ממשיכים לרדת במשקל ואף שומרים על משקלם החדש גם בשנה השנייה שלאחר הוצאת הבלון.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​