היפנוזה רפואית (Medical Hypotheses)

היפנוזה היא טכניקה מחשבתית מבוקרת, וסוג של מיומנות נלמדת, המאפשרת למטופל להשתמש במוח באופן שונה מהרגיל, ובצורה הממוקדת למטרה הנדרשת.

מידע כללי

מהי היפנוזה?
היפנוזה היא טכניקה מחשבתית מבוקרת, וסוג של מיומנות נלמדת, המאפשרת למטופל להשתמש במוח באופן שונה מהרגיל, ובצורה הממוקדת למטרה הנדרשת.
טיפול היפנוטי ככלל, הינו בד"כ נעים ומחזק, ובהנחית מטפל מיומן ומוסמך (נדרשת הרשאה של משרד הבריאות) הוא בטוח ואינו כרוך בתופעות לוואי כלשהן. אדם הנמצא בתהליך היפנוטי נמצא בעירנות ובהכרה מלאה, מודע לכל מה שקורה לו, וזוכר מה שהיה לפני ובמהלך הטיפול, בהתאם לצרכיו הפסיכולוגיים. הוא משתף פעולה עם המטפל, אך לא יעשה שום דבר שנוגד לרצונו, או לערכיו, שלא היה עושה במצב מחוץ להיפנוזה.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המטפל בהיפנוזה אינו "שולט" במטופל, ואו מפעיל כוח עליו, אדרבא, המטפל מכוון ומדריך את המטופל כיצד להשתמש בכוח שלו בכדי להכנס למצב המחשבתי המיוחד, ולעשות בו שימוש,לטובתו.

מצב היפנוטי,הוא מצב של תשומת-לב ממוקדת, כפי שכל אדם חווה בעת שקיעה בקריאת ספר מרתק, או בסרט, חלום בהקיץ, כאשר הוא כאילו "מנותק" מסביבתו, לא שומע או מתיחס, ונמצא בסצינה אחרת.

תהליך היפנוטי המטרה היא להגיע במכוון למצב כזה, תוך שימוש באמצעים מגוונים, ובהתאמה אישית, כגון הרפיה גופנית, דימוי של סצינה מסוימת, מיקוד מבט, או שמיעה, כל אלה מאפשרים לאדם להרגע, להרפות את הגוף, להיות נינוח יותר, ולשקוע מחשבתית.

במצב זה, ניתן להגיע לתהליכים עמוקים יותר שקשורים למוח הלא מודע. תהליכים אלו מקושרים לתפקוד המוח הימני, שאחראי לדמיון היצירתי, לאינטואיציה, לזכרונות ומיומנויות של הפעילות האוטומטיתת (לעומת המוח השמאלי, האחראי לתהליכי החשיבה הלוגית, והאנליטית, ושולט בד"כ בתפקוד היומיומי שלנו.)

המוח הימני, הלא-מודע, אחראי גם לשליטה על הגוף, והתהליכים המנטליים שלא מודעים, גורמים למוח לשלוח מסרים המשפיעים על תפקודים פיזיולוגיים כמו קצב הלב, זרימת הדם, מתח שרירי.

במצב היפנוטי, סוגסטיות באמצעות מלים ודימויים,יכולות להשפיע משמעותית על התפקוד הגופני והמחשבתי של אדם, לעומת מצבים אחרים.

היפנוזה וטיפול ב-IBS
הטיפול המוצע הוא בין 8-12 פגישות, אחת לשבוע, כ- 45 דקות לפגישה. במהלך הטיפול המטופל חווה את התהליך ההיפנוטי, רוכש יכולת רגיעה והרפיה לגוף, ובהמשך רוכש מיומנות להשגת היפנוזה עצמית. זהו הכלי שמאפשר לו בהמשך להשתמש במיומנות זו לפי רצונו וצרכיו. יש לציין, שמטופלים רבים מישמים את היכולת גם לתחומים אחרים, כגון רגיעה כללית, הפרעות שינה, כאבים סומטיים שונים וכו.
חשוב לזכור שהשיפור אינו בהכרח מידי, ו/או ליניארי. בד"כ נדרשים כ-6-8 פגישות , כדי להחליט לגבי יעילות והתאמת הטיפול למטופל מסוים.
למרות שהמסקנה הרווחת היתה ש-IBS כנראה אינו נגרם באופן ישיר על ידי מתחים, או בעיה פסיכולוגית, מחקרים מצאו בבירור שמתח פסיכולוגי מחמיר את התסמינים אצל אנשים רבים הסובלים מהפרעה זו. מכיוון שרובנו יודעים עד כמה התרגשות, מתח ולחץ משפיעים גם במצבים רגילים על מערכת העיכול, נראה הגיוני שניתן להשתמש במחשבה כדי להשפיע באופן חיובי ומרגיע על המעיים.

מכאן נובע הרציונל של הטיפול ההיפנוטי בתסמיני ה-IBS. מטרת הטיפול היא להחזיר למטופל את השליטה על מערכת העיכול שלו,במקום שלפני כן המעי שלט במוח, ומערכת העיכול שלטה במטופל ובחייו.
חשוב לזכור שהטיפול בהיפנוזה הוא לא בהכרח ריפוי, אך ברוב מקרים מדובר על הקלה משמעותית בסימפטומים, ושיפור באיכות החיים הכללית.
המטרה להשיג מוקד שליטה פנימי, שחיוני להצלחה ולשליטה על התסמינים. הדגש הוא על היכולת ללמוד להשפיע על מכניזמים פיזיולוגים שאינם נמצאים בד"כ בשליטה מודעת.

פרופ' פי.ג'יי.וורואל, גסטרואנטרולוג בבי"ח מנצסטר באנגליה, היה הראשון שהשתמש בטיפול בהיפנוזה בחולי IBS בתחילת שנות ה-80 ומצא ש-75-80% מהמטופלים השתפרו ושמרו על תוצאות חיוביות של הטיפול גם לאחר שנתיים מתום הטיפול, מחקרים נוספים אמתו את הממצאים ובדיקות מעבדה הראו שטיפול בהיפנוזה משפיע ישירות על אופן הפעולה של מערכת העיכול ואף משנה את תנועתיות של מערכת העיכול, קרי, התכווצות השרירים ורגישות המערכת.

תהליך הטיפול
נוכחתי לראות שהתמדה, סבלנות ואמונה ביעילות הטיפול, תוך רכישת המיומנות, מביאה לשיפור הסימפטומים בצורה ניכרת.
ראוי גם לציין, שמעבר להקלה הספציפית בתסמיני ה-IBS, אנשים רבים מדווחים גם על שיפור באיכות החיים הכללית, נטייה להרגשה טובה יותר עם עצמם, התמודדות טובה יותר בחיי היום-יום וכי הביטחון העצמי מתחזק.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​