קפסולה לניטור חומציות הוושט (Bravo)

ניטור חומציות הוושט באמצעות קפסולת Bravo הנה בדיקה ידידותית למטופל/ת המאפשרת לזהות את הגורם לצרבת. בדיקה זו מאפשרת לרופא להעריך את תסמיני הצרבת – כדי לקבוע את תדירות ומשך העלייה של החומצה לוושט ולהקביל אותה לתלונות. באופן זה ניתן לאמת שהגורם לתלונותיך היא מחלת ההחזר הוישטי [GERD] ולנטר את הטיפול הנחוץ לבעיה.
מטרת הבדיקה היא לנטר את תדירות ומשך העלייה של חומצות הקיבה העולות בוושט במהלך פעילות שגרתית של 48 שעות. בעקבות השיפור בטכנולוגיה ניתן כבר להאריך את משך הבדיקה עד ל 96 שעות ובכך לאפשר לא רק לנטר את החומציות אלא גם לבדוק את ההשפעה של טיפולים שונים על החומציות. באופו שגרתי הבדיקה מתבצעת ביומיים הראשונים ללא טיפול סותר חומצה וביומיים האחרונים עם הטיפול הטב ביותר על מנת להעריך את יעילות הטיפול על התלונות.

היתרון בניטור חומציות ע"י קפסולה ללא חוט היא בעובדה שהיא נוחה וידידותית למטופל ואינה כרוכה בסבל המלווה את הבדיקה הסטנדרטית הכרוכה בהכנסת קפסולה מחובר לתחוט היותא מהאף במשך כל הבדיקה הקפסולה משדרת באופן אלחוטי ישירות למקלט הנישא ע"י החולה חיצונית ללא חיבור ע"י חוטים. יתרון נוסף בבדיקת הקפסולה לעומת מדידית החומציות הסטנדרטית היא בעובדה שהנה מתבצעת בתנאים הפיסיולוגיים היומיומיים בו הנבדק אוכל, שותה ומתנהג כרגיל ועל ידי כך המידע המתקבל הוא אמיתי ואמין ומשקף את המציאות.

מידע כללי

מהי בדיקת קפסולה [Bravo] לניטור חומציות הושט (Ph)?
ניטור pH ברבו [Bravo] הנה בדיקה ידידותית למטופל/ת המאפשרת למדוד את חומציות הוושט לאור ימים, בתנאים היומיום, עם וללא טיפול וללא כל צנתר מחובר בין המקלט והקפסולה המנטרת את החומציות. לצרבת. בדיקה כזו, שעד לאחרחונה היתנ קשה ומוכבת לנבדק, מאפשרת לרופא להעריך את תסמיני הצרבת – כדי לקבוע את תדירות ומשך העלייה של החומה בוושט, כדי לאפשר לאבחן באם הסיבה לתלונה היא מחלת ההחזר הוישטי [GERD], ובכדי לעריך את יעילות הטיפול בשיפור צרבת. היתרון הגדול בבדיקת חומציות הוושט היא בעובדה שאינה מצריכה צנתר ועקב כך מתאפשרת תנועה חופשית ובתנאי שלא מתרחקים יותר ממטר בין המקלט והמשדר.

תלונות וסימנים

בדיקת ניטור חומציות מיועדת לחולה הסובל/ת מאחד או יותר מהתלונות או מהממצאים הבאים:

תחושת צריבה בבית החזה
צרבת עקשנית לטיפול תרופתי מקסימאלי
נוזל חמוץ או מריר שמופיע בגרון או בפה
שיעול טורדני או כחכוך בגרון
כאב בחזה שאינו ממקור הלב
הפרעות בליעה

סיבות

באם את/ה סובל/ת מתלונות של צרבת או כאב במרכז בית החזה או מנזול חמוץ או מרירי בפה ייתכן ואתה סובל ממחלת ההחזר הושיטי. הטיפול הסטנדרטי כיום הוא יעיל ביותר ומסוגל לנטרל את החומציות ולטפל בתלונות באופן יעיל. הבעיה שבחלק [כשליש] מהחולים הטיפול אינו עוזר והתלונות ממשיכות למרות הטיפול המקסימלי [צרבת עקשנית]. בחולים אלו חשוב ביותר להעריך מדוע הטיפול נכשל. הסיבות השכיחות לכישלון הטיפול:

טיפול חלש שאינו סותר את חומציות הקיבה במידה מספקת. במקרים אלו הפתרון הנו לחזק את הטיפול
גורמים אחרים שאינם חומצה שגורמים לתלונות דומות כמו מרה או נוזל מעי. הטיפול במקרים אלו הוא ע"י תרופות המחזקות את הסוגר [ספינקטר] בין הוושט לקיבה.
רגישות יתר של הוושט [וושט רגיש] לארועים של חזרת חומצה אפילו בדרגה חלשה שלא אמורה לגרום לתלונה בחולה רגיל. במחולים אלו הטיפול מבוסס על תרופות להקטנת סף הרגישות לכאב [תרופות ממשפחת הטריקצקלים, SNRI אן SSRI].

מהלך וסיבוכים

לפני הבדיקה
עליך לקרוא את כל ההוראות המצורפות. ליידע את המרפאה מראש לגבי כל מידע רפואי רלוונטי לבדיקה. חשוב לדווח על כל התרופות הניטלות על ידך. ייתכן שיומלץ לשנות באופן זמני את מינון התרופות לצורך הבדיקה ולפעמים להפסיק את הטיפול נוגד החומצה יום לפני הבדיקה. לשם כך מומלץ למלא טופס מצב רפואי [נספח].
כיוון שהקפסולה נצמדת לדופן הושט במהלך בדיקת דרכי העיכול עליונות שגרתית יש לצום 8 שעות ולהמנע משתיה במשך 3 שעות לפני הבדיקה.
לפני הבדיקה תחתום על טופס הסכמה מדעת אותו אתה אמור לקבל כבר לפני הבדיקה. תחתום על הסכמתך המודעת לאחר שתוכל לשאול שאלות נוספות את הטכנאי רק לאחר שאתה משוכנע שאתה מבין היטב את התהליך.

מה עלי לצפות במהלך הבדיקה?
בדיקת האנדוסקופיה מתבצעת בסדציה – הרגעה כך שלא אמורים להרגיש את כל תהליך הבדיקה. מיקום והצמדת הקפסולה לוקחת מספר דקות בלבד.

מה קורה לאחר הבדיקה?
בסיום הבדיקה תעבור לחדר התאוששות ותשאר בהשגחה עד להתאוששות מלאה. לגופך יוצמד מכשיר ההקלטה שתישא אותו על חגורה או רצועה במשך כל ימי הבדיקה. ניתן להסיר את המקלט כאשר מתקלחים או ישנים אבל להקפיד לא להתרחק ממנו מעבר למטר וחצי. תקבל/י יומן לתיעוד מועדי ההופעה של תסמיני ההחזר הוישטי [צרבת, שיעול או כאב] במהלך אכילה או שכיבה.
במהלך כל הבדיקה שנמשכת בין 48-96 שעות לפי החלטת הרופא אפשר לאכול כרגיל ולהמשיך בשגרת היומיום שלך. חלק מהמטופלים דיווחו שהרגישו את הקפסולה בזמן שאכלו, או שהמזון עבר את הקפסולה. אם תסבול מתחושה זו, לעיסה קפדנית של המזון ושתיית נוזלים עשויות להפחית את התחושה.

כיצד נפלטת הקפסולה והאם ארגיש שהיא יצאה?
הקפסולה הנה חד פעמית והיא מתנתקרת ונפרדת מדופן הושט באופן טבעי ועצמאי ומופרשת ללא קושי בצואה. לא צפויה תחושת כאב או אי נוחות כלשהי בזמן פליטת הקפסולה

איך אדע מהן תוצאות האנדוסקופיה באמצעות הקפסולה?
לאחר החזרת הציוד, הרופא שלך יעבד את המידע מתוך מכשיר ההקלטה ויציג על מסך וידאו צבעוני את חומציות הושט לארוך כל הבדיקה וישווה את הנתונים לתלונות שדווחת עליהם. לאחר שהרופא יסיים את הבדיקה, ייצרו עמך קשר וימסרו לך את ממצאי הבדיקה.

מהם הסיבוכים הכרוכים בניטור חומציות באמצעות קפסולה?
סיבוכים עלולים להתרחש, אולם הם נדירים מאוד. אם הבדיקה מתבצעת ע"י אנשי צוות מנוסים אשר עברו הכשרה מיוחדת לביצוע ההליך. סיבוכים פוטנציאליים כוללים התנתקות מוקדמת, אי נוחות, כשל בהתנתקות, קרעים ברירית, דימום וניקוב של דופן הושט. כיון שהקפסולה מוחדרת בזמן אנדוסקופיה עלולה להיות כרוכה בסיכונים נוספים הנובעים מהבדיקה. התערבוטת רפואית וכירוגית עלולה להיות הכרחית בכל אחד מהסיבוכים הללו.

כיצד להתכונן?

יום לפני הבדיקה להפסיק טיפול בתרופות סותרי חומצה [או לפי הוראות הרופא המבצע את הבדיקה]
ביום הבדיקה יש לצום 8 שעות ולהמנע משתיה 3 שעות כהכנה
לאחר הבדיקה ניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה, להקפיד על שתייה מרובה, להימנע מאכילת מזונות קשים וללעוס היטב בזמן האכילה. 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​