אולטראסאונד אנדוסקופי (EUS)

אולטרסאונד אנדוסקופי (EUS), של מערכת העיכול, הינה פרוצדורה משוכללת, אשר באמצעותה ניתן לזהות ולאבחן תהליכים זעירים במיוחד בדופן מערכת העיכול ובאיברים הסמוכים כגון לבלב, דרכי המרה, וכן לבצע שורה של פעולות טיפוליות הדורשות דיוק מירבי.

מידע כללי

במהלך אולטראסאונד אנדוסקופי, (endoscopic ultrasound, EUS) מוחדר לגוף האדם אנדוסקופ עם מתמר זעיר של אולטראסאונד שמחובר לקצהו. הודות לחיבור הייחודי בין האנדוסקופ לבין האולטראסאונד ניתן במהלך הבדיקה לראות איברים שנמצאים "מחוץ" לחלל המעי, כגון לבלב, דרכי מרה, כיס מרה, כבד, טחול, בלוטות יתרת הכליה וכד'.

אולטראסאונד אנדוסקופי מאפשר בדיקה על קולית של לבלב ממרחק של מילימטרים ספורים עם רזולוציה גבוהה מאוד. במידה ונמצא גוש בלבלב ניתן לשאוב ממנו תאים לבדיקה במיקרוסקופ דרך מחט שמוחדרת ללבלב. בחולים בהם הסרת גידול הלבלב איננה אפשרית עוד בשל התפשטותו לאיברים אחרים, שאיבת תאים (ביופסיית מחט) מאפשרת זיהוי מדויק של סוג הגידול והתאמה טובה יותר של הטיפול הכימותרפי. בחולים עם כאב קשה בעקבות סרטן לא נתיח, ניתן להזריק דרך המחט הזאת חומר משכך כאב לתוך הלבלב. הבדיקה רגישה ביותר לגילוי גידולים קטנים בלבלב, אינה כרוכה בקרינה, ולכן ניתן לבצעה מדי שנה בחולים עם סיכון מוגבר לחלות בסרטן לבלב כחלק מתכנית גילוי מוקדם. הבדיקה אינה דורשת הכנה מיוחדת (מלבד צום) ומבוצעת בהרדמה מלאה לתוך הווריד.

אולטרה סאונד אנדוסקופי הינו כלי מצוין לאבחון של אבנים בכיס המרה ובדרכי המרה שלא ניתן לראות באולטראסאונד בטן רגיל. הוא מאפשר להבחין בין סוגים שונים של ציסטות, לעקוב אחרי הגדילה שלהן, ולהפנות חולה לניתוח לפני שהציסטה הופכת לסרטן. הוא נחוץ גם להערכת גושים שנמצאים מתחת לשכבה הפנימית ביותר (רירית) של מערכת העיכול. הודות ליכולתו לבדוק את שכבות דופן המעי, EUS נותן תמונה מפורטת של גושים תת ריריים כאלה, ועוזר לרופא לקבוע את טיבו של הגוש ולהחליט מה הוא הטיפול הטוב ביותר.

החיסרון של EUS הינו אופיו הפולשני והסיכון הזעיר לנקב במעי. לכן יש לעבור את הבדיקה רק אצל גסטרואנטרולוג מנוסה שעבר הכשרה מיוחדת וצבר ניסיון ניכר בביצוע הבדיקה.

EUS מאפשר בדיקה על קולית של לבלב ממרחק של מילימטרים ספורים עם רזולוציה גבוהה מאוד. במידה ונמצא ממצא בלבלב, ניתן לשאוב ממנו תאים לבדיקה, דרך מחט מיקרוסקופית שמוחדרת ללבלב.

אצלנו בגסטרומד

מכשיר  ה- EUS שלנו הינו דגם חדיש ביותר, דק וגמיש יותר ממכשירים סטנדרטיים, ולכן מאפשר הורדת סיכון של הבדיקה למינימום,  ללא פגיעה באיכות הבדיקה.  

המומחים המבצעים EUS בגסטרומד:

ד"ר ברקאי אולגה

מומחית לרפואה פנימית ומחלות דרכי העיכול, כבד, לבלב, ודרכי המרה ומומחית לאנדוסקופיה מתקדמת, מנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי בבית חולים ברזילי באשקלון

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​