אלצהיימר ודמנציה (Alzheimer and Dementia)

מחלת אלצהיימר היא למעשה המחלה השכיחה ביותר בתוך קבוצת המחלות במתאפיינות בפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי והמנטאלי, כתוצאה מירידה בתפקוד קליפת המוח. הקבוצה כולה נקראת דמנציה, שטיון או בשמה החדש "קהיון".

מרבית המחלות הגורמות לשיטיון אינן ניתנות לריפוי ברפואה המערבית של האלף השלישי. מניעה ראשונית או דחיית גיל הופעת השיטיון, הן הדרכים היחידות הידועות להקלה משמעותית בעומס התחלואה הנלווה לשיטיון.

מידע כללי

ממצאי המידע הקיים בספרות הרפואית, אודות מניעת שיטיון בכלל ומחלת אלצהיימר בפרט, נוגעים לשימוש בתרופות לטיפול ביתר לחץ דם, סטטינים, תזונה, גינקו בילובה ופעילות גופנית.80% מן היכולת לצלוח גילאים מופלגים בצלילות דעת טובה קשור קשר הדוק לסגנון חיים ולתחזוקה נכונה של המח, ורק 20% מן התוצאה הרצויה הזו שייכים לגנים ולהיסטוריה משפחתית.

תזונת הלב והמוח

הקשר בין מחלת אלצהיימר למחלות לב וכלי דם הוכח במחקרים רבים והיווה הפתעה לחוקרים. התזונה המומלצת לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם, מומלצת גם לשמירה על תפקודי המוח – הימנעות מצריכת שומן רווי ורמות גבוהות של כולסטרול רע ועודפי טריגליצרידים משמרים כלי דם גמישים וזרימת דם תקינה ומצמצמים את הסיכון לאירוע מוחי ולבבי כאחד.

אוכמניות

חוקר הזקנה ד"ר סטיבן פרת ממליץ בחום על אוכמניות, קפואות או טריות, בזכות שיעור נוגדי החמצון המצוי בהן וביכולתן להגן על תאי המח מפני חמצון שקשור עם העלייה בגיל ועם תסמיני מחלת האלצהיימר. מחקרים שבדקו את השפעתן של האוכמניות על חולדות זקנות, העלו פיתוח כישורי למידה חזקים כשל מוחן של חולדות צעירות.

זרעים ואגוזים

ויטמין E הוכח כבעל השפעה על עיכוב תהליכי הזדקנות בכלל והזדקנות קוגניטיבית בפרט. מומלצים במיוחד גרעיני חמניות, אגוזים, שקדים, זרעי שומשום, אגוזי קשיו ואגוזי ברזיל.

אבוקדו

עשרות מינרלים מכיל האבוקדו, ונחשב למזון ביותר ובעל תרומה משמעותית למערכת העצבים בשל היותו עתיר בגלותטיון (כ-30% ממנו)הנחשב לנוגד חמצון מן המעלה הראשונה. עוד תורם האבוקדו להורדת לחץ דם, משפיע על הגדילה התאית ועל התגובה החיסונית. ידוע כי ייצור הגלותטיוון יורד עם העלייה בגיל ונמצא בחסר אצל חולי פרקינסון, אלצהיימר, סוכרת, צהבת בי וכ"ו.

שוקולד

שוקולד מריר, המכיל לפחות 85% קקאו, מכיל שפע של נוגדי חימצון.

אלכוהול

נמצא כי שימוש מתון באלכוהול יכול לתרום למניעת שיטיון (כוס יין אדום אחת ביממה).

אומגה 3

גורם תזונתי חשוב נוסף הוא אומגה 3 (חומצה שומנית בלתי רוויה), שאינו מיוצר בגוף ומצוי במזונות כמו דגי ים קרים אפויים או צלויים (סלמון, סרדינים, הרינג ומקרלים), עשב ירוק, שמן קנולה.

ויטמינים מקבוצה B

חומרים נוספים החשובים לשמירת המוח הם ויטמיני B , ובמיוחד ויטמין ב-6, ב-12 וחומצה פולית. ויטמין ב-12 מצוי בעיקר בבשר וקצת פחות בביצים, חלב ומוצריו. חומצה פולית מצויה בעלים וירקות כמו חסה, כרוב ותרד.

מקורות

דיאטה ים תיכונית

לקריאה נוספת
REVIEW קוגניציה ותזונה, גליון ספט' 2012

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​