תת תזונה (Undernutrition)

תת תזונה בהגדרתה הינה תסמונת המהווה חוסר איזון בין צריכת המזון לבין הדרישות המטבוליות של הגוף, באופן שבו ישנם חוסרים תזונתיים המשפיעים על רקמות הגוף, תפקודו התקין וצורתו.

באופן פרדוכסלי, תרבות השפע הביאה איתה תופעה רחבה של חוסרים תזונתיים. דווקא בשל צריכת היתר הלא מאוזנת של מזונות שלא בהכרח מספקים לגוף את צרכיו, ובשל מיקוד מוגזם לעיתים בנושא המשקל וההשמנה, מתהווים חוסרים תזונתיים במימדים של מגיפה שכבר מזמן השיגה את מגפית ההשמנה.

מידע כללי

תת-התזונה הינה למעשה חוסר איזון בין צריכת המזון לבין הדרישות המטבוליות של הגוף. זוהי תסמונת המוגדרת כחוסר, עודף, או חוסר איזון בצריכת אנרגיה, חלבון או חומרים מזינים אחרים, הגורמים לתופעות לוואי לרקמות הגוף, לצורת הגוף, לתפקוד הגוף ולתוצאה הקלינית.

באנשים חולים ואף באנשים בריאים תת תזונה קשורה עם תפקודי לקוי של מערכת השרירים, מערכת הנשימה ומערכת החיסון.

נהוג לחשוב כי חסרים תזונתיים הם נחלת ימים ימימה, בהם המזון לא היה מצוי בשפע. האמת היא כי אמנם שכיחות מרבית המחסורים התזונתיים כיום בכלל הציבור אכן נמוכה, אך בתת קבוצות של האוכלוסיה, ובמצבי בריאות שונים, חסרים תזונתיים ישנים וחדשים שכיחים ונפוצים.

דווקא מכיון שהבעיות המעסיקות היום את עולם התזונה נובעות מהשפע המצוי, מצריכת יתר של מזון, תוך מיקוד גדול על מניעת השמנה וסיבוכיה, המודעות לכך שקיימים מחסורים תזונתיים, שהינם קריטיים מבחינת איכות חיים ופרוגנוזה, אינה מספקת.

סיבות

לתת התזונה סיבות שונות, שרק אחת מהן היא צריכת יתר של קלוריות ריקות ותת צריכה של תזונה מאוזנת, העונה לצרכיו המטבוליים של הגוף:

  • צריכה של קלוריות ריקות, שלא מספקות לגוף את האנרגיה שהוא זקוק לה ולא כוללת בתוכה תזונה מאוזנת הכוללת את כל האבות המזון, הויטמינים והמינרלים שהגוןף זקוק להם
  • תת תזונה כתוצאה מירידה בתיאבון על רקע מחלות שונות, כמו דיכאון. שכיחה אצל קשישים
  • תת תזונה ברקע מחלות כמו אנורקסיה
  • תת תזונה אצל חולים אונקולוגיים
  • תת תזונה על רקע מחלות מעי דלקתיות
  • תת תזונה לאחר ניתוחים בריאטריים

גורמי הסיכון לתת-תזונה כוללים ירידה בתיאבון על רקע של הפרעות לעיסה ובליעה, ירידה בתפקוד פיזי וקוגניטיבי, דפרסיה, בדידות ועוני. אל גורמים אלו מצטרפת גם תחלואה אקוטית וכרונית, ושימוש מרובה בתרופות. ב-15 שנים האחרונות מצב דלקתי אקוטי או כרוני הצטרף כשחקן מפתח הקושר בין חולי לתת-תזונה.

שחקן נוסף בעל השפעה על תת-תזונה, כנראה ברמה גבוהה מהנאמד עד כה, היא מערכת העיכול. שינויים בתהליך העיכול והספיגה כמו גם שינויי הגיל בסוג ופיזור חיידקי המעי מפחיתים כנראה את זמינות רכיבי המזון השונים לגוף. השינויים בתהליך העיכול נובעים הן מתהליכי הזדקנות פיזיולוגית והן מתהליכים פתולוגיים, הכוללים שימוש רב באנטיביוטיקה ובתרופות אחרות המעלות את רמת ה-pH, וכך משפיעות על תהליך העיכול והספיגה של רכיבי מזון.

מהלך וסיבוכים

לתת-תזונה יש השפעה על כמעט כל תפקוד מערכת החיסון ההגנתית. תת-תזונה, ובעיקר ירידה במשקל, קשורה בירידה במסת וחוזק השריר, בתפקוד שרירי מערכת הנשימה, תפקוד לקוי של המערכת החיסונית עם ירידה מוכחת בתפקוד חיסוני תאי ומתווך נוגדנים, מה שמעלה את הסיכון לתחלואה זיהומית, ירידה בתפקוד מערכת העיכול עם העברת מיקום של חיידקי המעי.

בנוסף עולה הנטייה לירידה באלבומין ולעליה בגורמי דלקת וקואגולציה, המובילים לעליה בסטרס החימצוני ולפגיעה ברקמות.

טיפול

התכנית התזונתית צריכה לשקול משתנים נוספים תזונתיים, תפקודיים, וכן אבחנה רפואית, היסטוריה רפואית, ובדיקות מעבדה, כולל הבנת הפרשנות של בדיקות אלה, למשל: רמות אלבומין נמוכות בפלזמה מצביעות על חומרת המחלה יותר מאשר על תת-התזונה.
כמו כן, יישקלו גם נושאים נוספים כגון הרגלים אישיים, שיטות הזנה מיוחדות ועוד.
השלב הבא הינו יישום תכנית הטיפול התזונתי, ולאחריו שלב הבדיקה וההערכה המחודשת של יעילות תכנית הטיפול על בריאות המטופל, אשר יתבצע שבוע לאחר התחלת יישום התוכנית.

מניעה

אין כיום מבחן הנחשב לטוב ביותר לצורך ניבוי התפתחות של תת-תזונה. המבחנים להערכת הסיכון לתת-תזונה צריכים להיות יעילים, קלים לביצוע ובעלי רגישות גבוהה. הכלי המקובל והשכיח ביותר לסיקור תזונתי בבתי החולים הכלליים בארץ הוא ה-MUST, אשר פותח על ידי החברה הבריטית לתזונה אנטרלית ופאראנטרלית (BAPEN).

מדובר בשאלון פשוט יחסית, הכולל שלוש שאלות:

שאלה ראשונה- מתייחסת למדד מסת הגוף של המטופל (BMI).
שאלה שניה- היא לגבי אובדן משקל לא מתוכנן במהלך 6-3 חודשים אחרונים.
שאלה שלישית- היא האם המטופל סובל ממחלה חריפה, אשר עשויה לגרום לאי אכילה דרך הפה מעל 5 ימים.

לכל תשובה ניתן ניקוד.
על פי התוצאה המתקבלת מחיבור ניקוד התשובות, ניתן לקבוע אם החולה נמצא בסיכון תזונתי או לא, והאם הוא זקוק למעקב ולהערכה נוספת לאחר שבוע.
כל מטופל שאובחן כבעל סיכון תזונתי יעבור הערכה יסודית יותר של מצבו התזונתי.

מקורות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​