הטיפול התרופתי בהשמנה

השמנה וסוכרת

השמנה הוא מצב בו קיים עודף במסת השומן בגוף, הקשור בעליה בשיעורי תחלואה מטבולית, דהיינו שיעור מוגבר של סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, הפרעות שומנים בדם, תחלואה לבבית שבץ מוחי ואי ספיקת לב. תחלואה נוספת משמעותית קשורה בעצם משקל הגוף המוגבר: שכיחות מוגברת של הפרעות בשינה, בפרט דום נשימה, שינויים ניוונים במפרקים הגורמים לכאב והגבלה בתנועה, וכן עליה בשיעורי מחלת הסרטן.

שיעורי הסיבוכים עולים עם העלייה במדד ההשמנה, BMI, ובפרט נוסקים בערכי BMI מעל 30. השמנה בריאה? יש דבר כזה? מובן שיש אנשים עם BMI גבוה, אשר מרגישים מצויין נראים מצויין פעילים ומאושרים, אך חשוב להבין שגם הם עדין בסיכון מוגבר לפתח הסיבוכים הללו עם השנים כ- 30% יותר מאשר פרטים בעלי משקל גוף תקין. בעידן המודרני, מאמץ ניכר מושקע בהארכת חיים ובפרט שיפור איכות החיים של הפרט ומכאן גם חשיבות הטיפול בהשמנה ומניעת הסיבוכים.

ההשמנה היא מגפה בקנה מידה עולמי, ניכרת עליה מתמדת בעשורים האחרונים ויש לה השפעה עמוקה על ההוצאה הפרטית והציבורית על צריכת רפואה כמו גם פגיעה בכוח העבודה ואיכות חיים. בעשורים הראשונים יוחסה המגפה לעצם זמינות וצריכה גבוהה של מזונות עתירי קלוריות המכילים שומנים ופחמימות פשוטות.

בשנים האחרונות מתקבלות עוד ועוד עדויות ממחקר מעבדתי וקליני, המלמדות אותנו כי הבעיה סבוכה יותר. אמנם באמצעות הגבלה של צריכה קלורית והקפדה על אורח חיים פעיל ניתן להשיג ירידה מסוימת במשקל, אך ישנם מנגנונים עוצמתיים בגוף האדם, אשר מתנגדים להמשך ירידת המשקל ואף מובילים לעליה חוזרת, כגון הגברת תאבון, והפחתה חדה בקצב המטבולי. לכך מתווסף הקושי הרב של המטופלים להתמיד בשינויים באורח החיים והתזונה למשך שנים כפי שמצופה מהם.
מעבר לכך ישנם גורמים מגוונים, אשר נמצאו כקשורים בעלית משקל, ביניהם הרכב חיידקי מעי, נטייה גנטית, חשיפה לחומרים כימיים מהסביבה, מחזור ערות שינה מופרע ועוד. כל אלה נראה שמפריעים לוויסות התקין של משקל הגוף המתבטא בנטייה כוללת של אגירת אנרגיה וצבירת שומן. מכאן שהתמונה המתקבלת מורכבת יותר מהפרדיגמה הראשונית של "הפסק לאכול – ואז תרד…".

לאור כל אלה, הגיעו האיגודים המקצועיים הרפואיים להכריז בשנים האחרונות בזה אחר זה על בעית השמנה, כמצב מחלה כרוני, הדורש התערבות ולווי רפואי מתמשכת למניעת עליה חוזרת ותחלואה. עיקר החשיבות כאן היא בהבנה שיש צורך למנוע וגם ולטפל בהשמנה עוד בטרם הופעת הסיבוכים.
יש עדויות מחקריות כי באמצעות התערבות להפחתת משקל ניתן לשנות את המהלך הקליני של הופעת סיבוכי ההשמנה ולמנוע את הסיבוכים המטבולים ו/או לדחות את הצורך בטיפול תרופתי לסוכרת ולח"ד.

ככל שירידת המשקל גדולה יותר – האפקט גדל, אך גם שינויים מתונים של 5-10% במשקל הגוף יכולים להוביל לשיפור משמעותי, ואפילו להסיג הגלגל לאחור. מרבית המטופלים מצליחים להשיג יעדים אלה באמצעות טיפול תרופתי, כאשר ניטל בלווי רפואי וכן ליווי של הטמעת שינוי באורח החיים.
הרפואה בעידן המודרני מנסה להתחקות אחר ההבדלים בין הפרטים על מנת למצוא את דרך ההתערבות המתאימה ביותר למטופל מסויים, מתוך ההבנה שקיימת שונות גדולה בין בני אדם. הטיפול בהשמנה מאתגר במיוחד שכן הוא מתייחס לשונות ברמה הביולוגית כמו גם שונות סביבתית והתנהגותית.
בעיית ההשמנה נפוצה כל כך ונזכרת תכופות במדיה וברשתות החברתיות. היא עתירת גימיקים וטרנדים, רבים מהם אינם מבוססים על מחקר מדעי, אלא על "אמונות" או תצפיות בלבד.

בהחלטה על שינוי תזונתי, כמו גם תרופתי, יש מקום להיוועץ עם רופא ממחה, כדי לקבל החלטה מושכלת מודעת. כל החלטה על התערבות צריכה להישקל מול הסיכון הכרוך בהתערבות זו , ומניעת נזק – שהרי מטרת הפחתת המשקל היא מניעת תחלואה וסיבוכים. הטיפול הרפואי צריך להיות מוכוון יעדים שהינם בעלי רווח קליני, דהיינו רווח לבריאותו של המטופל הספציפי, ולכלול רכיב של ליווי מתמשך אשר יקל על הפרט בהשגת היעדים ושימורם לאורך זמן.

שתי תרופות שיעזרו לך לרזות

סקסנדה ואוזמפיק הם שמן של שתי התרופות החדשות, שנועדו לטפל בסוכרת, והתגלו כיעילות לירידה במשקל.

שתיהן מגיעות בצורת זריקות תת עוריות באזור הבטן. סקסנדה פעם ביום, אוזמביק פעם בשבוע. מתחילים במינון נמוך ועולים בהתאם לדיווח על תופעות לוואי.

ד"ר מיכל כשר – מומחית בטיפול בהשמנה

בגסטרומד אחראית על הטיפול התרופתי בהשמנה ד"ר מיכל כשר, אנדוקרינולוגית ומומחית בטיפול בהשמנה.

סוכרת – רקע כללי

סוכרת הינה מחלה רב מערכתית , המתבטאת ברמות גבוהות של סוכר בדם. רמות הסוכר עולות כאשר יש חסר יחסי או מוחלט בהפרשת אינסולין, הורמון המתווך הכנסת סוכר לתוך תאי הגוף ומופרש מהלבלב.
כמעט 10% מאזרחי מדינת ישראל מאובחנים עם מחלת הסוכרת. כשליש מתוכם אינם מאוזנים לפי ערכי היעד. סוכרת מהווה את סיבת התמותה הרביעית בישראל.
סוכרת מסוג 2 היא הסוכרת השכיחה ביותר, ומתבטאת לרוב בעמידות גבוהה לאינסולין. זהו מצב בו תאי הגוף אינם מגיבים כראוי לאינסולין, כך שהלבלב נדרש להפריש כמויות גדולות יותר של אינסולין כדי להתגבר על רמות הסוכר בדם. בהמשך מתפתח חסר יחסי של אינסולין, כלומר הלבלב לא מצליח לייצר מספיק אינסולין כיד לעמוד בדרישות הגוף.

גורמי סיכון

הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2 קשור לרקע הגנטי של הפרט, ומעורבים בו מספר רב של גנים, כך שלא מדובר בתורשה של גן אחד הגורם למחלה. בנוסף הסיכון לפתח סוכרת מושפע ממשקל גוף גבוה, גיל, שימוש בתרופות מסויימות, אורח חיים ותזונה.

למה חשוב לאזן את ערכי הסוכר?

ערכי סוכר גבוהים בדם לאורך זמן קשורים להתפתחות פגיעה בכלי הדם, בכלל זה כלי הדם הקטנים, דבר שיכול להתבטא בפגיעה בראיה עד כדי אובדן ראיה, פגיעה כלייתית, פגיעה תחושתית למשל תחושת שריפה ועקצוצים בכפות הרגליים, קושי בריפוי פצעים פגיעה בתפקוד המיני ועוד. בנוסף סוכרת בלתי מאוזנת קשורה בסיכון גבוה למחלה טרשתית בכלי הדם, אי ספיקת לב ושבץ מוחי.

חשיבות הגדרת מטרות הטיפול

המטרה הראשונה בטיפול בסוכרת היא איזון רמות הסוכר, קרוב ככל הניתן לערכים סוכר התקינים ובכך למנוע את הסיבוכים הנזכרים. יעדי הסוכר יכולים להיות מעט שונים בין מטופלים שונים בהתאם למצבם הבריאותי ומורכבות הטיפול. מטרה שניה היא איזון גורמי סיכון אחרים כדי למנוע פגיעה לבבית וארועים מוחיים. המטרה השלישית, חשובה לא פחות, והיא לימוד והעצמת המטופל כך שיוכל לנהל את מחלת הסוכרת בכוחות עצמו מבחינת ניטור הסוכר, נטילה נכונה וסדירה של הטיפול, והקפדה על אורח חיים פעיל עם תזונה מותאמת, שהם תנאים חיוניים להצלחת הטיפול לאורך זמן.

טיפול מתואם אישית למחלת הסוכרת

כל מטופל הוא שונה ועל כן עבור כל מטופל יש להגדיר באופן ברור מהן מטרות הטיפול ולהתאים את התכנית הטיפולית לסוג הסוכרת, סבוכי הסוכרת בעיות רפואיות אחרות איתן מתמודד, אורח חייו וכן מוכנותו של המטופל לנהל מחלתו בעצמו. לעתים תכופות יש צורך להיעזר בגורמים מקצועיים נוספים – כגון יעוץ תזונתי יעוץ לבנית תכנית לפעילות גופנית. כמו כן מעקב רפואי תקופתי מסודר והערכה מחדש של הענות ויעילות הטיפול, הופעת סיבוכים, ואיזון של לחץ הדם ושומני הדם.

בעשור האחרון חל גידול עצום בהיצע התרופות לסוכרת ועל כן נדרש שיקול דעת מקצועי בתפירת תכנית פשוטה בטוחה ונוחה עבור המטופל, המתמודד עם ניהול הסוכרת באופן יום יומי.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​