תרופות ביולוגיות (Biologic Drugs)

את הטיפול המסורתי במחלות מעי דלקתיות, הכולל סטרואידים, הנחו שתי מטרות עיקריות: השגת רגיעה ומצב של מחלה לא פעילה. לשתי מטרות אלה נוספו בעשור האחרון מטרות נוספות שעד אז היו בגדר חלום: הימנעות משימוש בסטרואידים, הפחתת סיבוכים, ריפוי מוחלט של רירית המעי.

התכשירים היעילים ביותר בהשפעתם על מהלך המחלה ובהשגת שליטה טובה יותר על התהליך הדלקתי ומניעת סיבוכים בקוליטיס כיבית ומחלת קרוהן, הן התרופות הביולוגיות.

טיפול ביולוגי הינו דרך טיפולית המשתמשת במערכת החיסון להלחם בדלקת כרונית או בסרטן במקום לתקוף את המחלה עצמה.

מידע כללי

מחלות מעי דלקתיות – קרוהן, קוליטיס כיבית וכן דלקת של הפאוצ’, הן מחלות כרוניות הפוגעות בבריאות לעיתים באופן אנוש, ובוודאי באיכות חייו ובתפקודו כמעט בכל תחומי החיים. התקפי שלשול, דמם רקטלי, כאבים עזים, אובדן משקל הם רק חלק קטן מהתסמינים אותם עובר החולה במחלת מעי דלקתית. עד לפני כעשור, קצרה ידנו מלהועיל, ומרבית הכלים שעמדו לרשותנו השיגו רגיעה או נסיגה של המחלה. בעשור האחרון מתרחשת מהפיכה של ממש, עם ההתקדמות הממשית בהבנת מנגנוני הדלקת במחלות אלה, ואיתה הגיע ענף התרופות הביולוגיות.

מחוללי המחלות הללו טרם ברורות לנו וריפוי עדיין אינו בר השגה באופן מוחלט, אולם למטרות שהוגדרו עד היום – הפוגה בתסמיני המחלה ושמירה על מצב בו אינה פעילה, מעט תופעות לוואי תרופתיות, מניעת סיבוכים (אשפוז, ניתוח, חסימת מעי, התפתחות תהליכים גידוליים) ושיפור באיכות החיים, נוספו כעת מטרות חדשות, ברות השגה: השגת תגובה מהירה לטיפול, הימנעות משימוש בסטרואידים והשגת החלמה מלאה של רירית המעי.

מהלך וסיבוכים

תכשירים ביולוגיים הם שם הניתן לקבוצת חלבונים או פפטידים גדולים, המהווים פריצת דרך בטיפול במחלות מעי דלקתיות. התכשיר הראשון הוא נוגדן כנגד בציטוקין דלקתי ( Tumor necrosis factor-alpha (TNF-a), הניתן באמצעות עירויי תוך ורידי או בהזרקה תת עורית. התכשיר הביולוגי הראשון שאושר לשימוש הינו אינפליקסימאב (רמיקייד). הוא מאושר לשימוש במחלת קרוהן פעילה ומחלה עם פיסטולות ולמחלת קוליטיס כיבית פעילה. הרכבו של התכשיר הוא משילוב 75% חלבוני אדם ו- 25% חלבוני עכבר. תכשיר נוסף המשמש כטיפול במחלל קרוהן הוא אדלימומאב (יומירה). מקורו של התכשיר הומאני. הוא ניתן בהזרקה תת עורית עצמונית. תופעות לוואי אפשריות שדווחו לגבי השימוש בנוגדנים החד שבטיים כנגד TNF-a הינן תגובות לעירוי כגון: כאב ראש, חום, צמרמורת, פריחה תחושת לחץ בחזה ומחנק (לגבי אינפליקימאב-רמיקייד) או תופעות מקומיות באזור ההזרקה (לגבי אדלימומאב-יומירה), חשיפה לזיהומים כולל זיהומים יוצאי דופן כגון שחפת וזיהומים ויראליים ופטריתיים. תופעות לוואי אפשריות אחרות הן התפתחות מחלות עור, החמרת מחלת לב ובעיות נוירולוגיות. בשנים האחרונות דווחו בספרות הרפואית מקרים של התפתחות גידולים בבלוטות הלימפה בחולים המטופלים בנוגדנים כנגד TNF-a . מדובר בסיבוך נדיר ששכיחותו וסוגי המטופלים שלהם סיכון מוגבר יותר ללקות בו נמצאים עדיין בבדיקה. טיפול ביולוגי חדש בשם אנטיביו (ודוליזומב), פועל במנגנון ייחודי, המונע את נדידתם של תאי דם לבנים מכלי הדם לרקמת המעי המודלקת, ומאפשר פעילות אנטי דלקתית סלקטיבית למעי. התכשיר ניתן בעירוי תוך ורידי, שנמשך כ-30 דקות ומיועד לחולי קרוהן וחולי קוליטיס כיבית עם מחלה בדרגת פעילות בינונית עד קשה. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר בחולים שטופלו בתרופה כללו צינון, כאב ראש וכאבים במפרקים. אנטיביו מאושר על ידי משרד הבריאות הישראלי וזמין בסל התרופות כקו טיפול ביולוגי ראשון.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​